top of page

PUBLIEKE RUIMTE & MOBILITEIT

PRO Linter wil van Linter een propere, aangename en leefbare gemeente maken, waar iedereen zich veilig en vlot kan verplaatsen. Dit vraagt om een doordachte visie op de ontwikkeling van onze omgeving en dorpen, gerichte investeringen in infrastructuur en aanvullende verkeersmaatregelen. We hebben extra aandacht voor veilige schoolomgevingen en dorpskernen. Veel inwoners zijn afhankelijk van het openbaar vervoer voor woon-werkverkeer of schoolverplaatsingen. We blijven daarom aandringen bij partners zoals De Lijn voor een degelijk aanbod richting omliggende steden.

​

Mobiliteit

Over de veiligheid van onze inwoners in het verkeer onderhandelen we niet. Trajectcontroles moeten de verkeersveiligheid betrachten en geen financieel gewin. We plannen hierover een evaluatie met de aanpalende inwoners, en geven prioriteit aan veilige schoolomgevingen. We bespreken lokale verkeersmaatregelen steeds via de dorpsraden. Daarnaast investeren we in een goed en toegankelijk openbaar domein en garanderen we de mobiliteit van elke weggebruiker.

 

  1. We starten met de opmaak van een masterplan ‘Veilige Dorpen’, waarbij veilige en efficiënte voetgangers- en fietsverbindingen naar de dorpskernen, scholen en publieke voorzieningen centraal staan. Dit plan vormt de basis voor toekomstige investeringen en mobiliteitsbeslissingen, zoals wandel- en fietsverbindingen, fietsstraten en verkeersremmende maatregelen in de dorpskernen, vooral voor- en na schooltijd.

  2. We stimuleren scholen om verkeersopleidingen te organiseren, zodat kinderen van jongs af aan vertrouwd raken met veilig verkeersgedrag. En we organiseren fietslessen voor onze allerjongste inwoners, zodat ook zij zich veilig kunnen verplaatsen.

  3. We voorzien een tegemoetkoming in de kosten voor een Buzzy Pazz voor onze schoolgaande jongeren.

  4. Goed onderhouden voet- en fietspaden, straatverlichting en nutsvoorzieningen zijn een prioriteit. In samenwerking met Fluvius zetten we de overgang naar ledverlichting voort en verbeteren we het netwerk.

  5. We schaffen de voorrang van rechts op Linterse wegen verder af tot op de allerkleinste kruispunten, om verkeersongevallen te voorkomen.

  6. Ons trage wegennetwerk is populair bij heel wat wandelaars. De trage wegen zorgen voor aangename, groene en veilige verbindingen. We blijven ze goed onderhouden.

  7. We zorgen voor comfortabele en veilige voetpaden in alle deelgemeenten, met aandacht voor mensen met een rolstoel, rollator of buggy. We werken niveauverschillen weg en voorzien voldoende rustpunten.

  8. Met de opkomst van de elektrische fiets neemt de snelheid van fietsers toe, wat soms leidt tot conflicten met andere weggebruikers. We zetten in op sensibilisering, ook fietsers moeten zich hoffelijk en met aangepaste snelheid verplaatsen.

  9.  We maken een bermbeheerplan op dat toelaat om af te wijken van wettelijke onderhoudstermijnen. Dit bevordert de zichtbaarheid en veiligheid van alle weggebruikers en zorgt voor nette, toegankelijke voet- en fietspaden, zonder de biodiversiteit uit het oog te verliezen.

  10. Via dorpsraden maken we lokale verkeersproblemen bespreekbaar. Inspraak van inwoners leidt vaak tot sterke inzichten en gedragen beslissingen.

  11. Ook ingrijpende wegwerkzaamheden bespreken we steeds vooraf met de buurt. Zo krijgen we waardevolle feedback en kunnen we beslissingen beter afstemmen op de noden van de inwoners.

  12. We zorgen op strategische locaties voor voldoende parkeerplaatsen voor mensen met een mobiliteitsbeperking.

  13. Verkeersremmende maatregelen moeten primair gericht zijn op verkeersveiligheid, niet op financieel gewin. We pleiten voor een zone 30 in alle schoolomgevingen.

  14. We zetten in op goed uitgeruste Hoppin-punten, waar men kan overstappen van fiets op bus, een deelfiets of deelauto kan lenen of gebruik kan maken van een park & ride.

  15. We blijven aangepaste vervoersdiensten voor mensen met een mobiliteitsbeperking ondersteunen.

  16. We steunen initiatieven zoals JAT Event Drivers om feestvierders veilig thuis te brengen na een avondje uit, bijvoorbeeld met oudjaar.

  17. We blijven de stem van onze inwoners vertegenwoordigen bij de Vlaamse Regering en De Lijn om te zorgen voor een vlot en toegankelijk vervoersaanbod naar al onze deelgemeenten en omliggende steden.

  18. Bij regionale vervoersprojecten zorgt PRO Linter dat de belangen van onze inwoners goed vertegenwoordigd worden.

  19. Bij de realisatie van grote projecten, zoals het sport- en recreatiecomplex in Drieslinter, houden we rekening met de impact op de lokale mobiliteit.

 

Leefbare dorpen

We wonen in een gemeente waar nog heel wat open ruimte aanwezig is. We moeten hier doordacht mee omgaan. We willen de leefbaarheid van onze dorpen garanderen en stimuleren daarom projecten dichtbij de dorpskernen. Steeds met respect voor de draagkracht van onze dorpen. We zijn extra waakzaam voor te ingrijpende initiatieven, zoals megawindturbines. We garanderen de gemeentelijke dienstverlening in alle uithoeken van onze gemeente.

 

  1. We ontwikkelen onze dorpen als ‘Leefbare dorpen’ in onze Getestreek. We zetten in op projecten in samenwerking met de provincie Vlaams-Brabant, onze regio en omliggende gemeenten en partners zoals Regionaal Landschap Zuid Hageland.

  2. De leefbaarheid van een gemeente hangt ook vast met de aanwezigheid van voldoende basisvoorzieningen. We onderzoeken samen met partners als Unizo en onderwijsinstellingen uit de omgeving hoe we meer basisvoorzieningen in onze dorpen kunnen vestigen. Denk hierbij aan een beenhouwer of buurtwinkel.

  3. We beschermen onze dorpskernen en inwoners voor zwaar, doorgaand verkeer uit omliggende gemeenten en investeren in voldoende verkeersveilige maatregelen.

  4. We investeren in een versterkte groendienst en zorgen voor een goed onderhouden openbaar domein in alle uithoeken van onze gemeente.

  5. We betrekken de iGECORO bij grootschalige projecten met een belangrijke impact op de omgeving.

  6. Onder het motto ‘gemeente-aan-huis’ helpt een mobiele ambtenaar onze oudere en minder mobiele inwoners verder doorheen een kluwen aan administratieve verplichtingen.​

© 2024 PRO Linter.

bottom of page