PERFORMANTE DIENSTVERLENING, COMMUNICATIE EN BETROKKENHEID
Performante dienstverlening
Linter moet dringend opnieuw aan daadkracht winnen. We moeten de stilstand doorbreken en de dingen weer in beweging krijgen. Een bereikbare en performante administratie staat daarom bovenaan onze agenda. We moeten inwoners snel en efficiënt kunnen verder helpen en de nodige kennis en expertise ‘in huis’ uitbouwen om de vele maatschappelijke uitdagingen aan te kunnen. Niet besparen, maar wel degelijk investeren in een sterke administratie die de nodige middelen ter beschikking heeft en vertrouwen geniet om samen met haar inwoners Linter op de kaart te zetten.
-
We investeren in een sterke administratie, om expertise op te bouwen binnen het lokaal bestuur. Enkel zo kunnen we aan daadkracht (her)winnen, de stilstand doorbreken en Linter binnen onze regio op de kaart zetten.
-
Een efficiënt en doeltreffend bestuur staat of valt met de inzet van een sterk team. We maken van het lokaal bestuur een aantrekkelijke werkgever, met aandacht voor een goed georganiseerde werkomgeving, een aanvaardbare werkdruk, eerlijke verloning en een gezonde werk-privébalans. Werknemers die met plezier voor Linter werken, stralen dat uit, wat de kwaliteit van de dienstverlening ten goede komt.
-
We hechten veel waarde aan de inzet van de administratie en willen hen de waardering geven die ze verdienen. We versterken de samenhang tussen de verschillende diensten door initiatieven zoals een nieuwjaarsreceptie, personeelsdag en teambuildingactiviteiten. Een goede samenwerking, gebaseerd op respect en verbondenheid, is de sleutel tot een performante dienstverlening.
-
De loketten in het gemeentehuis zijn het hart van onze dienstverlening. We verkorten de wachttijden door te werken met afspraken, gecombineerd met vrije inloopmomenten voor snelle, eenvoudige administratieve handelingen aan een eerstelijnsloket. (zie ook punt hieronder)
-
We bouwen verder aan een onthaal waar bezoekers zich welkom voelen en snel hun weg vinden. Dit onthaal wordt een open en toegankelijk eerstelijnsloket waar inwoners, verenigingen en organisaties terecht kunnen voor informatie en eenvoudige administratieve handelingen.
-
We onderzoeken welke dienstverleningsprocessen efficiënter kunnen verlopen en optimaliseren deze waar nodig, zodat de dienstverlening nog vlotter verloopt.
-
Bij klachten kunnen inwoners en bezoekers terecht bij de klachtencoördinator van de gemeente. Deze bundelt de klachten, vraagt indien nodig input aan de betrokken diensten en zorgt voor een vlotte afhandeling binnen een redelijke termijn. Jaarlijks rapporteren we over de aard van de klachten en gebruiken deze informatie om onze dienstverlening verder te verbeteren.
Communicatie
PRO Linter hecht veel belang aan moderne en transparante communicatie. Inwoners hebben namelijk het recht om te weten hoe beslissingen worden genomen: hoe ze tot stand komen, wanneer en waarom? Naast het behoud en opfrissen van bestaande papieren kanalen, wil PRO Linter de digitale communicatieplatformen versterken. Zo blijven al onze inwoners goed geïnformeerd in een snel veranderende wereld.
-
We geven het gemeentelijke infoblad ‘Linter Leeft’ een frisse, moderne uitstraling, waarbij inwoners en verenigingen centraal staan. Door inspirerende inwoners of initiatieven in de kijker te zetten en mooie fotoreportages van lokale (amateur)fotografen te publiceren, maken we van ‘Linter Leeft’ een infoblad voor en door onze inwoners.
-
We investeren in een moderne, geactualiseerde en gebruiksvriendelijke gemeentelijke website en nemen hierbij de huisstijl onder de loep.
-
We bouwen de sociale media van de gemeente Linter verder uit tot een realtime informatieplatform.
-
We maken het voor inwoners eenvoudiger om meldingen door te geven over zaken op het openbaar domein, zoals putten in de weg, sluikstort of groenbeheer, door een digitaal meldpunt te voorzien.
-
Regelmatig bundelen we alle informatie over evenementen in onze gemeente tot een overzichtelijke ‘UiTinLinter’. Zo blijven inwoners goed op de hoogte van het aanbod en helpen we organisatoren en verenigingen hun bereik te vergroten.
-
We communiceren regelmatig over lopende projecten via zowel papieren als digitale kanalen.
-
Op belangrijke momenten in het leven zoals geboorte, huwelijk, pensioen, overlijden…nemen we vanuit de gemeente zelf het initiatief om inwoners te informeren over het dienstverleningsaanbod.
-
PRO Linter zorgt altijd voor heldere en duidelijke communicatie over waarom bepaalde beleidskeuzes zijn gemaakt en waarom andere opties niet zijn gekozen. Transparantie staat hierbij centraal. Inwoners willen graag weten waarom iets wel of niet gebeurt, en we zien het als een kerntaak van het lokaal bestuur om dit goed uit te leggen.
-
In het kader van openbaarheid van bestuur zorgen we dat elke inwoner de agenda en beslissingen van vergaderingen (zoals commissies, het college van burgemeester en schepenen, en het vast bureau van het OCMW) online kan raadplegen, met inachtneming van de wettelijke bepalingen.
Inspraak & betrokkenheid
Inwoners worden terecht kritischer en mondiger ten opzichte van het gevoerde beleid en verwachten meer echte betrokkenheid in de vorm van inspraak en participatie. Een van onze kernpunten is het versterken van onze dorpsgemeenschappen door de identiteit van de zeven Linterse dorpskernen te herbevestigen en inwoners, scholen, ondernemers en verenigingen met elkaar te verbinden. Daarom willen we (in)formele dorpsraden oprichten. Niemand kent jouw straat, wijk of dorp beter dan jijzelf. Als bestuur willen we niet alleen luisteren, maar het beleid ook maximaal afstemmen op de lokale noden en behoeften, gebaseerd op deze waardevolle inzichten.
-
We stellen expliciet een schepen aan die bevoegd is voor inspraak en participatie, en voorzien een werkingsbudget voor deze bevoegdheid.
-
We richten (in)formele dorpsraden op, die via inwoners, verenigingen en ondernemers het gemeentebestuur kunnen adviseren over lokale noden, behoeften en verbeterpunten op het vlak van publieke ruimte, evenementen, veiligheid, verkeer en meer.
-
Onder de noemer ‘Samen Vernieuwing Brengen’ reserveren we budgetten voor kleinschalige projecten die buurten en wijken verbinden. Deze projecten worden voorgedragen door de dorpsraden, met steun van de bewoners. Zo creëren we samen fijne ontmoetingsplaatsen en zorgen we voor aantrekkelijke buurten, wijken en dorpen.
-
Bij controversiële kwesties die de gemeenschap raken of verdelen, houden we open en transparante hoorzittingen.
-
Onze verschillende thematische adviesraden leveren belangrijk werk, voor en achter de schermen. Deze raden en hun vrijwilligers zijn de drijvende kracht achter evenementen zoals de jaarlijkse indoor kerstmarkt, het seniorenfeest en het Repair Café. We koesteren onze adviesraden als volwaardige partners en versterken hun rol in het beleid, want hun kennis en expertise zijn cruciaal voor lopende dossiers en projecten.
-
We ondersteunen burgerinitiatieven die een positieve bijdrage leveren aan het beleid en de uitstraling van de gemeente.
Algemene financiering
In een tijd waarin de koopkracht daalt en de inflatie ongekende hoogten bereikt, zet PRO Linter extra in op financiële zuinigheid als leidraad voor ons beleid. Om de lasten voor onze inwoners te verlichten, streven we ernaar de belastingen tot het uiterste te beperken en waar mogelijk te verlagen. Ons doel is om iedereen meer financiële ademruimte te geven in deze uitdagende economische tijden. We kiezen voor een nuchtere aanpak bij grootschalige projecten en investeren in initiatieven die maximaal renderen voor al onze inwoners en verenigingen.
​
-
PRO Linter zet volop in op het verkrijgen van steun van de provincie, Vlaanderen en Europa om diverse projecten te realiseren. Een mooi voorbeeld hiervan is de LEADER-oproep, die inzet op plattelandsontwikkeling en -versterking.
-
We stellen binnen het lokaal bestuur een subsidiecoördinator aan, die subsidies werft voor projecten en lokale verenigingen ondersteunt bij het aanvragen van project- en werkingssubsidies.
-
Waar mogelijk zoeken we regionale partnerschappen om een betaalbare en efficiënte dienstverlening te waarborgen.
-
We willen de gemeentebelastingen graag verlagen, maar evalueren eerst de impact van enkele grote projecten op de financiën van de gemeente.
