top of page
Zoeken

PRO Linter hekelt tijdens gemeenteraad financiële balans trajectcontroles in Linter: “Slechts 30 procent van de geïnde boetes blijft over voor verkeersveiligheid”

  • pro-linter
  • 27 mei
  • 2 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 18 jul.

Bron: HLN - 27 mei 2025

Raadslid Bettina Sandermans. Foto: HLN
Raadslid Bettina Sandermans. Foto: HLN

Tijdens de gemeenteraad maandagavond in Linter werd de jaarrekening voor 2024 voorgelegd. Raadslid Bettina Sandermans (PRO Linter) was daarbij kritisch over de financiële resultaten van de trajectcontroles. “De trajectcontroles hebben wel effect op het gedrag van bestuurders. Maar laat ons ook eerlijk zijn over wat ze financieel betekenen...”


Uit de jaarrekening blijkt dat Linter in 2024 ongeveer 265.000 euro aan GAS-boetes heeft ontvangen. Die inkomsten zijn deels relatief, aangezien een deel van de boetes nog niet effectief geïnd is. Daartegenover staan meer dan 185.000 euro aan uitgaven aan externe verwerkers zoals TaaS en C-Smart, die instaan voor de technische opvolging. “Wat uiteindelijk overblijft voor de gemeente is amper 30 procent”, zegt raadslid Bettina Sandermans (PRO Linter).

Investeren in verkeersveiligheid

“Bij de invoering van het trajectcontrolesysteem werd gesteld dat de inkomsten zouden terugvloeien naar de burger via maatregelen voor verkeersveiligheid. Maar als voor elke 100 euro aan geïnde boetes 70 euro rechtstreeks terugvloeit naar commerciële firma’s, dan blijft er helaas nog weinig over om in onze lokale verkeersveiligheid te herinvesteren.”

Wel geeft Sandermans toe dat het ontradende effect van de controles duidelijk is: het aantal boetes is in de eerste maanden na de invoering van het systeem fors gedaald. “Dat bewijst dat trajectcontroles effect hebben op het gedrag van bestuurders. Maar laat ons ook eerlijk zijn over wat ze financieel betekenen. Het blijkt een goed verdienmodel voor externe firma’s te zijn.”

Beperkt in snelheidsbeperkende ingrepen

Stef Goris (PRO Linter) wijst op een opvallende bepaling in de concessieovereenkomst met TaaS, die stelt dat de gemeente geen werken mag uitvoeren op de trajectcontrolewegen die de werking van het systeem langer dan 14 dagen belemmeren. “Dat roept vragen op over de vrijheid van de gemeente om zelf in te grijpen in de verkeerssituatie”, zegt Goris. “Als je als lokaal bestuur beperkt wordt in het aanbrengen van snelheidsbeperkende ingrepen op die trajecten, moet je je afvragen wie hier eigenlijk de regie voert: de gemeente of de privéfirma? En dan moet je je vooral de vraag stellen: gaat het hier over onze verkeersveiligheid of vooral over het maximaliseren van een verdienmodel?”

Over de besteding van de netto-opbrengst uit GAS-boetes is nog niets concreet beslist. “We kijken uit naar de nieuwe meerjarenplanning en welke concrete maatregelen ter verbetering van de verkeersveiligheid het college met deze opbrengsten uit de GAS-boetes in de toekomst wenst uit te voeren”, besluit raadslid Bettina Sandermans.

Effect niet gemist

Het bestuur reageerde lauwtjes. “Zo’n trajectcontrole als kleine gemeente kan je niet alleen financieren. De kost is enorm. Je moet dan wel in zee gaan met een privéfirma. Het is nooit onze bedoeling geweest hieraan te verdienen. Maar zoals de oppositie reeds zelf aanhaalde: de overtredingen zijn in dalende lijn. Het heeft dus wel degelijk een positief effect op onze verkeersveiligheid en dat was ook het vooropgestelde doel.”

Kristien Bollen

 
 
 

Opmerkingen


© 2024 PRO Linter.

bottom of page